Otvorena izložba Romolo Venucci – od futurizma do apstrakcije
Martina Frka Milotić 1 year ago Kultura & zabavaU riječkom tisku nazivaju ga originalnim mladim slikarom, avangardnim autorom fijumanskoga kruga, u čijem se slikarstvu prepoznaje doticaj s francuskom i mađarskom avangardom
U Galeriji Decumanus, od 11. kolovoza 2023. godine, može se razgledati izložba crteža i slika pod nazivom Romolo Venucci – od futuritma do apstrakcije koju Centar za kulturu Grada Krka donosi u suradnji s Muzejom grada Rijeke i kolekcionarom Maurom Stipanovim. Kustosica izložbe je povjesničarka umjetnosti Ema Makarun, ujedno i autorica recenzije publicirane u katalogu.
– Za likovnu umjetnost futurizam je dinamičan i vrlo intenzivan stilski izričaj neprekinuta pokreta, uvodi Makarun. Ovaj umjetnički pravac naročito vješto migolji preciznijoj definiciji i gotovo ga nevjerojatno istodobno opisuju izričajna lepršavost i britkost. Prepoznatljiv je po dekompoziciji volumena i ploha, a njemu svojstven umjetnički eksperiment, tek s malom zadrškom, završava nadomak tendencijama apstrakcije. Iz mora avangardi početka 20. stoljeća formirao se i riječki umjetnik Romolo Venucci (1903. – 1976.). Slikarski opus započeo je kasnih dvadesetih godina po završetku Akademije u Budimpešti, važnome kulturnom središtu prepoznatljive umjetničke scene. Upravo je u drugom i trećem desetljeću 20. stoljeća mađarsko klasično slikarstvo proživjelo silovite promjene dolaskom ekspresionizma, fovizma, kubizma, nadrealizma i futurizma iz zapadnoeuropskih središta te drugih suprematističkih i konstruktivističkih ideja s istoka.
Venucci je vrlo vjerojatno baš ondje došao u prisan doticaj s avangardnim likovnim pravcima, istima koje je potom u svome misaono-izvedbenom radu nastavio provlačiti budućim likovnim opusom. U rodni se grad, nastavlja Makarun, vratio s nakanom da protrese nemalo konvencionalnu likovnu scenu i predstavi vlastitu avangardu temeljenu na ekspresivnim kubokonstruktivističkim umjetničkim dosezima. Bio je to beskompromisan izričaj sa znatnom dozom subverzivnosti, istodobno lišen svakog stereotipa i okova sredine u kojoj je prezentiran. Javnosti se u Rijeci prvi put predstavio na II. međunarodnoj izložbi 1927., zajedno s onodobnim fijumanskim umjetnicima Carlom Ostrogovichem, Marijem de Hajnalom, Ugom Terzolijem, Marijom Arnold, Mirandom Raicich, Brunom Anghebenom, Ladislaom de Gaussom i drugima.
U riječkom tisku nazivaju ga originalnim mladim slikarom, avangardnim autorom fijumanskoga kruga, u čijem se slikarstvu prepoznaje doticaj s francuskom i mađarskom avangardom. Njegov raznolik, a istodobno prepoznatljiv opus svjedoči o potpunoj predanosti pozivu i neprekidnu istraživanju mogućnosti slikarstva. U svojoj je heterogenoj umjetnosti uspješno provlačio stilske nijanse likovnih pravaca s početka 20. stoljeća, uvijek s namjerom stvaranja novoga, ali njemu prepoznatljiva izričaja. Jednaku je energiju usmjeravao pedagoškom radu, likovno obrazujući cijeli naraštaj riječkih slikara. To mu djelovanje nije bilo prepreka, već izazov da u slobodno vrijeme stvara iznimna likovna djela koja uvelike nadilaze tradiciju riječkoga slikarstva. Ovom izložbom, zaključuje Makarun, predstavljeni su radovi iz rane faze Venuccijeva djelovanja, oni nadahnuti futurizmom i kubizmom. Definirani su brzim slikarskim potezom i ritmičnom izmjenom kratkih i dugih linija. Većinom je riječ o ugljenu na papiru, a svega je nekoliko akvarela i ulja. Djela nastala u ovom razdoblju čine zapažen dio umjetnikova opusa i plijene pažnju likovne kritike. Venucci je tada pomoću dekompozicije i deformacije objekta, u traganju za snažnijom ekspresijom slike, uspijevao raščlaniti svijet oblika intimizirajući se sa strukturama i ulazeći u psihologiju percipiranoga takozvanim matematičkim poznavanjem objekta.
Izložba Romolo Venucci – od futuritma do apstrakcije ostaje otvorena sve do 31. kolovoza, a postav je moguće razgledati svakim danom (izuzev nedjelje) od 10.00 do 12.00 te od 19.00 do 22.00 sata, odnosno uz prethodnu najavu organizatoru telefonom na 051 220 041 ili mailom na kultura@gradkrk.net.